tisdag 13 mars 2012

Svarta Tavlan



Så här ser den nu ut till vardags, den svarta tavlan som jag visade på alla hjärtans dag.
Här skriver vi in veckans aktiviteter och möten, mycket praktiskt för en virr-hjärna som mig.
På nedre delen får dotterns konstverk sitta inramade, det kommer nya teckningar varje vecka som hon stolt byter och sätter upp.
Jag planerade att använda mig av magnetfärg men 350kr för en burk kändes too much så jag limmade dit 2 magneter istället. Och jag ville inte att det skulle bli en anslags tavla med en massa lappar etc. så detta funkar perfekt.
Det jag gillar mest med tavlan är flexibiliteten det är bara sudda och ändra om som man vill.


Det finns många fina sätt att göra svarta tavlor på men jag köpte en färdigt trä skiva som jag målade med skoltavel färg i 3 omgångar - det står 2 ggr på burken men jag ville att det skulle vara riktigt svart.  Sen var det bara att sätta upp den.



Det jag har lärt mig är att det bäst att sudda kritan med en torr microfiber duk och om tavlan blivit grå av kritan kan man gnugga in olja för att få tillbaka den svarta färgen, men se till att oljan torkas bort ordentligt annars flyter kritstrecken ut.


Dessa är mindre men mer utsmyckade varianter man kan göra om man vill.
källa

Brickor i metall är bra då det ofta går att använda magneter på.

källa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar